divendres, 20 de maig del 2016

El CEDIM localitza una carta d'Eusebi Arnau sobre un projecte d'altar domenequià per a l'església de Canet

Carta d'Eusebi Arnau a Marià Serra
El Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner ha localitzat recentment una carta d'Eusebi Arnau Mascort adreçada al Dr. Maria Serrà, polític i promotor cultural de Canet de Mar, on l'escultor explica al metge que té notícies de Sarral -un punt important d'alabastre per a fer escultures-, també li diu que ha vist a Lluís Domènech però que està ocupadíssim i en darrer lloc apunta que ja té el model de la Mare de Déu avançat i que ben aviat li enviarà una fotografia. L'equip de recerca del CEDIM ha pogut contextualitzar el document i tot i que no està datat, el situem a l'any 1914, poc després d'un incendi que patí l’església de Canet de Mar que va destruir l’altar barroc de la Verge de la Puríssima. El rector i la junta parroquial van decidir encarregar el projecte del nou altar a Lluís Domènech i va presentar els esbossos el desembre de 1914 acompanyat d’una maqueta modelada per Eusebi Arnau.
Lluís Domènech va esbossar un altar modernista, de grans dimensions, sustentat per capitells florals i motius vegetals. A proposta dels administradors de la parròquia, hi va distribuir el mateix santoral que ja tenia l’antic altar; en el lloc principal, la Verge -a la qual fa referència Eusebi Arnau a la seva carta- i als costats, els seus pares, sant Joaquim i santa Anna. A la part superior, hi plantejà posar santa Llúcia i, als extrems de l’altar, es va decidir que s’hi representarien sant Lluís Gonçaga i santa Agnès, com a patrons de la germandat local dels Lluïsos de les Filles de Maria, que eren les dues entitats que tenien cura de l’administració de l’altar. Per fer front a la despesa del treball, que s'havia de fer amb marbre blanc d'alabastre de Sarral,  -tal com diu la carta localitzada- es va obrir una subscripció pública però l’elevat cost va paralitzar l'execució del projecte.

dimarts, 17 de maig del 2016

Conferència de Lluís Domènech i Montaner a l'Aula d'Extensió Universitària Ramon Juncosa de la Universitat Pompeu Fabra

Aquesta tarda, l'historiador Carles Sàiz, president del CEDIM, ha estat convidat a l'Aula d'Extensió Universitària per a la Gent Gran Ramon Juncosa de Barcelona, adscrita a la Universitat Pompeu Fabra, per parlar durant dues hores de Lluís Domènech i Montaner. 

Amb el títol de El modernisme de Lluís Domènech i Montaner: claus per entendre la seva arquitectura, Carles Sàiz ha volgut fer una breu reflexió conceptual del llegat que va deixar l'arquitecte a Barcelona, Reus, Canet de Mar i Comillas. 
A través de l'anàlisi de les diferents obres, ha fet aflorar amb èxit cadascuna de les singularitats arquitectòniques que conformen el corpus estilístic de Domènech i Montaner. 



dimecres, 11 de maig del 2016

La nau Domènech de la fàbrica Jover de Canet s'inspira en el projecte de pavelló dels epilèptics de l'Institut Pere Mata de Reus

Dibuix del projecte original de la fàbrica Jover, Serra i Cia de Canet de Mar de 1899.  (CEDIM)
Dibuix del projecte de pavelló d'epilèptics de l'Institut Pere Mata de Reus de 1897. (IPM)




Planta amb el pavelló dels epilèptics enquadrat. (IPM)
El Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner ha pogut demostrar documentalment que la nau de producció de can Jover, projectada per Lluís Domènech i Montaner entre 1899 i 1900, es va basar en un altre treball domenequià que no es va arribar a realitzar i que formava part del projecte de l'Institut Psiquiàtric Pere Mata de Reus.

El projecte original reusenc, datat de 1897, s'havia de construir a la zona nord del complex hospitalari i consistia en un pavelló en forma d'U que comptava amb fileres de finestrals a les dues bandes de la nau i amb una coberta a dues aigües, molt semblant a la nau de producció de can Jover que es va realitzar dos anys després.

Per a la fàbrica Jover, Serra i Cia de Canet de Mar, el 1899 Domènech va presentar un projecte de dues naus paral·leles, horitzontals i simètriques, que quedaven unides amb un edifici vapor a la part posterior del complex i que tenia com a funció accionar els embarrats de les dues construccions. El projecte però no es va poder portar a terme en la seva totalitat i únicament es va arribar a fer una de les naus.

El juliol de 2015 el CEDIM va presentar al·legacions al Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de Canet de Mar per tal que es protegís, precisament, les parts encara originals d'aquest immoble i també les de l'antic vapor de la fàbrica, atesa l'autoria de Lluís Domènech i Montaner.

Nau de producció de la fàbrica Jover, Serra i Cia (1899-1900), obra de Lluís Domènech i Montaner. (BPGP)



Imatge, des del passeig de la Mare de Déu de la nau Domènech a mitjans anys 10. (CEDIM)

divendres, 6 de maig del 2016

El CEDIM adquireix el volum del certamen dels Jocs Florals de 1895 que va presidir Lluís Domènech i Montaner




El Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner ha adquirit recentment el volum del certamen dels Jocs Florals de Barcelona de 1895 que va presidir Lluís Domènech i Montaner.
Es tracta d'un llibre de 468 pàgines amb enquadernació cartoné i amb florons i lletres daurades al pla i al llom que ha passat a engruixir el fons documental del CEDIM.




dimecres, 4 de maig del 2016

L'Arxiu Municipal de Canet de Mar restaura un document del Fons Domènech i Montaner

Dibuix de Mn. Cinto Verdaguer de la silueta del Canigó que va ser enviat el 1885 a Lluís Domènech i Montaner. AMCNM
L'Arxiu Municipal de Canet de Mar, que custodia des de fa anys el Fons de Lluís Domènech i Montaner, ha restaurat recentment un dibuix de Jacint Verdaguer; un esbós de la silueta del Canigó que el poeta floralesc va enviar el 1885 a Lluís Domènech perquè li servís com a model per als treballs d'il·lustració de la portada que l'arquitecte estava dissenyant per al poema èpic Canigó. Verdaguer deia a Domènech "Jo desde Prades havia pres la silueta, en un paper digne del meu llapis per si li envio, demanantli que la mire ab ulls de compasió". 
L'edició, amb la composició dissenyada per Lluís Domènech, va aparèixer l'any 1886 si bé la va signar Francesc Jorba Curtils, probablement perquè Jorba, que ja havia treballat amb Domènech a la Biblioteca Arte y Letras, era un acreditat especialista en la realització de dibuixos per planxa i va copiar la composició domenequiana per fer la matriu industrial.

Coberta d'El Canigó de 1886, amb treballs de gofrat daurat i argent
El dibuix original de Verdaguer conservat a l'Arxiu de Canet s'ha netejat i desacidificat i com que tenia una sèrie d’estrips i plecs s’han consolidat i s’ha reintegrat les parts soltes, a banda de fer un lleuger aplanament del suport.
El dibuix en aquests moments s'ha cedit temporalment a la Casa Museu Verdaguer de Folgueroles en motiu de l’exposició Dos creadors: Verdaguer-Perejaume i a partir del mes de juny retornarà a l'Arxiu Municipal.  
Properament, l'Arxiu Municipal restaurarà un altre document domenequià, en aquest cas del Fons Cabruja. Es tracta d'un alçat i plantes d'una casa de cos que el Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner va identificar fa pocs mesos com una proposta inicial de reforma -no realitzada- de la Casa Domènech de la població i que recentment l'arquitecte tècnic Sergi Alcalde ha publicat un article sobre aquest projecte a la revista Domenechiana número 7.

dimarts, 3 de maig del 2016

El CEDIM adquireix una imatge de la Casa Lamadrid d'inicis de segle XX

El Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner (CEDIM) ha adquirit recentment una imatge de la façana de la Casa Lamadrid, del carrer Girona, 113 de Barcelona, obra projectada per Lluís Domènech i Montaner l'any 1902 per a l'empresari Eduard Santos de Lamadrid Ribalta. Es tracta d'una de les poques imatges de la façana de l'immoble, feta pocs anys després de construir-se, que s'ha localitzat fins ara.
La imatge es podrà veure en el volum I de l'obra "Lluís Domènech i Montaner (1849-1923). Obra arquitectònica raonada" que està previst que s'editi el desembre de 2016. 

dissabte, 30 d’abril del 2016

El CEDIM presenta el projecte de l'Obra Raonada de Lluís Domènech i Montaner en el Recercat 2016

David Moré (Centre d'Estudis Tossencs); Gemma Martí (Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner) i Marina Cirera (Centre d'Estudis del Voltreganès). Foto: Carles Sàiz


Aquest matí, la restauradora de béns culturals, Gemma Martí, ha presentat el projecte de l'Obra Raonada de Lluís Domènech i Montaner en el Recercat 2016 que s'ha celebrat en el temple romà de la ciutat de Vic. 
Martí ha analitzat l'activitat de recerca portada a terme pel CEDIM durant els darrers tres anys al voltant de Lluís Domènech i Montaner i ha presentat els continguts i les conclusions del treball. 
El Recercat, Jornada de Cultura i Recerca Local dels Territoris de Parla Catalana és una activitat que organitza anualment l'Institut Ramon Muntaner en el marc dels actes de la capital de la cultura catalana i té, entre d'altres objectius, donar a conèixer l'activitat dels centres d'estudis. 

Gemma Martí (CEDIM) durant la presentació de l'Obra Raonada de Lluís Domènech i Montaner. Foto: Carles Sàiz

El temple romà ha estat l'espai escollit enguany per celebrar el Recercat 2016. Foto: Sergi Alcalde











divendres, 29 d’abril del 2016

Èxit absolut en la presentació de la revista Domenechiana 7 i la ruta "La Barcelona somiada de Lluís Domènech i Montaner"

El dijous, 28 d'abril el Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner va presentar la revista Domenechiana número 7 a l'Hotel Espanya de Barcelona, establiment que va ser reformat íntegrament per Lluís Domènech i Montaner entre 1900 i 1903 i que va rebre el Premi del Concurs d'Edificis que convocava, anualment, l'Ajuntament de Barcelona..

Salutació de l'historiador Carles Sàiz i Xiqués, president del CEDIM. Foto: Ramon Faucón










Amb la sala plena de gom a gom, Carles Sàiz, president del CEDIM, encetà l'acte donant la benvinguda als assistents i va començar a sintetitzar les activitats que porta a terme, de manera anual, el Centre d'Estudis. Tot seguit va donar pas als autors dels articles perquè ressenyessin el contingut dels articles publicats a la revista. El primer treball de la Domenechiana, escrit pel mateix Sàiz, és un estudi exhaustiu de la Fonda Espanya. 

Intervenció de la restauradora de béns culturals Gemma Martí. Foto: Ramon Faucón
La restauradora de béns culturals Gemma Martí va continuar l'exposició dient que la revista conté també un article descriptiu de la intervenció de Ramon Casas al menjador dels hostes de l'antiga fonda amb el títol de "L'obra de Ramon Casas a la Fonda Espanya. La influència del japonisme al menjador dels hostes". 

Intervenció de l'arxiver de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Miquel Terreu
L'arxiver de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Miquel Terreu, va explicar les influències que havia rebut Lluís Domènech i Montaner per a la projecció dels Hospitals de la Santa Creu i Sant Pau. 

Intervenció de la doctora en història de l'art, Lluïsa Amenós. Foto: Ramon Faucón
L'experta en ferro i metal·listeria, la Dra. Lluïsa Amenós, va fer una anàlisi tècnica del treball de forja de l'antic penell que presidia la torre de la Casa Navàs de Reus fins a la Guerra Civil. 


Intervenció de l'arquitecte tècnic Sergi Alcalde. Foto: Ramon Faucón



L'arquitecte tècnic i enginyer d'edificació Sergi Alcalde va analitzar un projecte inèdit localitzat al Fons Cabruja de l'Arxiu Municipal de Canet de Mar i va concloure que es correspon a un primer projecte de la Casa Domènech d'aquesta població. 

Intervenció de l'investigador i col·leccionista de mosaics hidràulics, Jordi Griset. Foto: Ramon Faucón


L'investigador i col·leccionista de ceràmica hidràulica Jordi Griset va endinsar-nos en el món dels paviments florals del modernisme i va apuntar algunes de les mostres que Domènech va dissenyar i d'altres de la Casa Escofet que va anar incorporant a la seva arquitectura.

Intervenció de l'arquitecte tècnic Josep M. Buqueras, president de la Fundació Trencadís de Tarragona. Foto: R. F.


























I l'arquitecte tècnic Josep M. Buqueras va comentar l'article "El Mas Passamaner. La influència de l'arquitectura de Domènech i Montaner a La Selva del Camp" on aconsegueix establir força paral·lelismes decoratius entre aquesta obra i la Casa Domènech de Canet.


Josep Maria Buqueras, Lluïsa Amenós, Sergi Alcalde, Carles Sàiz, Gemma Martí, Miquel Terreu i Jordi Griset van ser els responsables de portar a terme la presentació dels continguts de la revista Domenechiana. Foto: Ramon Faucón


Els continguts de la revista es clouen amb un darrer article titulat "L'Estat de la Nació d'una Nació sense Estat", de l'escriptor Xavier Mas Gibert i també es publica, com a apèndix documental, la transcripció del discurs presidencial que Domènech i Montaner va llegir el curs 1911-1912 a l'Ateneu Barcelonès amb el títol de "Conservació de la personalitat de Catalunya".

Visita a les diferents estances decorades per Lluís Domènech i Montaner entre 1900 i 1903. Foto: Ramon Faucón






L'acte de presentació es va completar amb una visita a l'antiga Fonda Espanya -vestíbul, escala, sala dels hostes i restaurant- per veure l'obra realitzada per Domènech i, tot seguit, Gemma Martí i Sergi Alcalde, del CEDIM, van donar inici a la ruta "La Barcelona somiada de Lluís Domènech i Montaner"; un itinerari guiat pels carrers de Barcelona sobre els quals Domènech i Montaner en realitzà un estudi de reforma que no es va portar a terme. La ruta va començar a la Plaça de Sant Agustí i va acabar davant l'església de Santa Maria del Mar. 


La restauradora de béns mobles Gemma Martí va portar a terme la primera part de la ruta. Foto: Carles Sàiz

Els assistents van gaudir dels projectes desconeguts que Domènech i Montaner volia realitzar. Foto: Carles Sàiz








L'arquitecte tècnic Sergi Alcalde, davant Santa Maria del Mar, explicant el projecte domenequià. Foto: Carles Sàiz
La ruta "La Barcelona somiada de Lluís Domènech i Montaner" va acabar a Santa Maria del Mar. Foto: Carles Sàiz