dijous, 3 d’abril del 2014

L'empresa Mosaics Girona elabora models de paviment hidràulic dissenyats per Lluís Domènech i Montaner

L'empresa Mosaics Girona realitza de manera artesanal paviments hidràulics, utilitzant alguns dels models que Domènech dissenyà per la casa Escofet. 
A finals del segle XIX fins mitjans del segle XX, el paviment hidràulic va ser introduït en el món de la construcció, tant per a terres interiors com exteriors. L'ús d'aquest tipus de material va ser causat per diferents factors: per l'alta resistència al desgast, per l'estalvi econòmic que suposava la col·locació de peces d'uns 15 o 20 cm a diferència dels mosaics realitzats amb petites tessel·les, pels llargs tiratges que se'n podien fer, tot i ser elaborats amb tècniques artesanals, i perquè eren més senzilles de realitzar que les peces de ceràmica.


Model número 1019 del catàleg Escofet Tejera y Cía.(Barcelona, 1900)
 dissenyat per Lluís Domènech i Montaner i reproduït per Mosaics Girona
En el disseny d'aquests paviments fabricats per les empreses de l'època, com la casa Escofet Tejera i Cia, l'Orsola Solà, Salvador Bulet i Cia, etc. hi van col·laborar artistes, dissenyadors i arquitectes de renom com Lluís Domènech i Montaner, Josep Puig i Cadafalch, Antoni Ma Gallissà, Josep Pascó, Alexandre de Riquer, Rafel Masó i Lluís Muncunill entre d'altres, utilitzant motius del món vegetal geometritzant, decoracions a mode de catifa amb faixes o sense, amb motius orientals i amb l'ús de més o menys colors que aportaran més qualitat a l'obra.


Trepa o motlle realitzat per Mosaics Girona del motiu 
dissenyat per Domènech pel model núm. 1019
Mosaics Girona segueix el mateix procediment de fabricació que els originals, realitzant primer un motlle o trepa del motiu que es vol representar i s'insereix en un marc metàl·lic que farà de contenidor de la pasta pigmentada, que proporcionarà el color als motius decoratius.

Aquesta primera capa anomenada capa fina, de pocs mil·límetres de gruix, està composta de ciment blanc, pols de marbre o arena fina i colorants i s'aboca en els compartiments que pertoquen de la trepa o motlle que proporcionarà el motiu o dibuix de la peça. S'extreu la trepa i es realitza la segona capa, anomenada brassage, també de pocs mil·límetres i rica en ciment, absorbeix l'aigua de la capa fina i fa de nexe d'unió entre la primera capa i la que serà la base de la rajola.
Trepa de Mosaics Girona d'un altre motiu 
del model 1019 de la casa Escofet
La tercera capa, que proporcionarà el gruix definitiu de la peça, anomenada gros, és pobre en ciment i més porosa per facilitar la seva col·locació.
El motlle es col·loca a la premsa que la compacta, s'extreu la peça del motlle, es deixa assecar i es submergeix en aigua perquè es produeixi la reacció química, que provoca l'enduriment del ciment en contacte amb l'aigua. 
Les peces acabades, necessiten un temps perquè acabin d'endurir i és necessari que es mantinguin durant uns mesos en ambient humit i constant per tal que aquest enduriment es produeixi uniformement i evitar processos de contracció que malmetrien les 
peces.

Trepa del motiu decoratiu realitzada en metall (normalment acer) amb el qual es fan els compartiments que allotjaran les diferents pastes pigmentades

dilluns, 17 de març del 2014

Ràdio Canet difon els actes del CEDIM a Barcelona


Èxit en la Ruta pel modernisme burgès de Lluís Domènech i Montaner

Durant la ruta, davant la façana de la Casa Thomas
Davant la façana de la Casa Lleó Morera



















El passat divendres 14 de març, el Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner va estrenar la Ruta pel modernisme burgès a Barcelona. 
La ruta va començar al carrer Girona on es va poder veure la façana de la Casa Lamadrid, punt d'inici de la passejada per edificis projectats per Domènech per a les famílies burgeses del moment. En aquest recorregut es van poder observar: la Casa Thomas i el Palau Montaner del carrer Mallorca, la Farmàcia Duran i Espanya situada al carrer València, l'Editorial Montaner i Simon al carrer Aragó i la Casa Lleó Morera del Passeig de Gràcia fins arribar al punt final de la ruta, el Palau de la Música Catalana. 


Acte de presentació de l'Epistolari de Lluís Domènech i Montaner





Un cop finalitzada la ruta, amb èxit de participació, vam poder gaudir de la presentació de l'Epistolari de Lluís Domènech i Montaner, coordinat per Carles Sàiz i editat per Edicions Els 2 Pins. 
L'acte va tenir lloc a la Sala d'assaig del Palau, on l'autor va fer una ressenya de les diferents cartes de l'arquitecte que ha localitzat en la seva exhaustiva recerca per diferents arxius del país. 

dimecres, 12 de març del 2014

Ruta El Modernisme burgès de Lluís Domènech i Montaner

El Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner, conjuntament amb Edicions Els 2 Pins, organitzen, el proper 14 de març, una ruta gratuïta per diferents edificis de l'eixample de Barcelona. 
En aquest enllaç podeu veure la ruta "Modernisme burgès de Lluís Domènech i Montaner" que començarà al carrer Girona fins el Palau de la Música.
L'equip del CEDIM farà la passejada guiada pels exteriors que començarà a les 17.00 hores a la parada de metro Girona.  Els punts a visitar són la Casa Lamadrid, la Farmàcia Duran i Espanya, el Palau Montaner, la Casa Thomas, l'antiga editorial Montaner i Simon, la Casa Lleó Morera i el Palau de la Música, màxim exponent de la burgesia barcelonina de principi de segle XX.

Mapa de la ruta "El Modernisme burgès de Lluís Domènech i Montaner"


dimecres, 5 de març del 2014

Ruta "Modernisme burgès de Domènech i Montaner" i presentació de l'epistolari de l'arquitecte al Palau de la Música

El Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner, conjuntament amb Edicions Els 2 Pins, organitzen, el proper 14 de març, una ruta gratuïta per diferents edificis de l'eixample de Barcelona. Sota el nom de "Modernisme burgès de Lluís Domènech i Montaner", l'equip del CEDIM farà una passejada guiada per exteriors que començarà a les 17.00 hores des del carrer Girona. Els punts a visitar són la Casa Lamadrid, la Farmàcia Duran i Espanya, el Palau Montaner, la Casa Thomas, l'antiga editorial Montaner i Simon, la Casa Lleó Morera i el Palau de la Música, màxim exponent de la burgesia barcelonina de principi de segle XX. Tot seguit, dins del Palau es farà la presentació del llibre Epistolari Lluís Domènech i Montaner (1878-1923) que ha editat a finals d'any Edicions Els 2 Pins.
Aquesta és la primera compilació de cartes de l'arquitecte, polític i intel·lectual català que es publica, ara que fa noranta anys de la seva mort. El llibre és una compilació de 350 cartes, a partir d'una exhaustiva recerca per diferents arxius del país i de l'Estat Espanyol.
Aquests actes compten amb la col·laboració de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana.


dilluns, 24 de febrer del 2014

Membres del CEDIM visiten la Casa Lleó Morera de Barcelona per fer-ne un estudi

Façana de la Casa Lleó Morera, al passeig de Gràcia, obra de Lluís Domènech i Montaner
Membres del CEDIM treballant continguts decoratius de la casa Lleó Morera. Foto: Alfons Viñas
Vestíbul del pis principal amb les llindes d'Eusebi Arnau
El dissabte 22 de febrer, alguns membres de junta del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner va visitar l'interior de la Casa Lleó Morera de Barcelona, obra de Lluís Domènech i Montaner. Des de fa setmanes, la casa Lleó Morera, propietat del grup immobiliari Núñez y Navarro, es pot visitar si es fa la reserva mitjançant internet.
La barcelonina Francesca Morera Ortiz va encarregar a Lluís Domènech reformar una casa de pisos al xamfrà del passeig de Gràcia l’any 1902 però a la mort d'aquesta, continuà les obres el seu fill Albert Lleó Morera. L’arquitecte va projectar una reforma de l'edifici l'obertura de grans finestrals arquejats a la planta baixa i amb galeria partida per columnes a la resta de pisos. De la façana, el més destacable eren els detalls florals i les escultures d’Eusebi Arnau que representaven dues parelles de figures femenines sostenint unes jardineres, les quals emmarcaven l’entrada amb doble joc de columnes de marbre rosa. A l’alçada del primer pis, a banda i banda dels finestrals, a les dues façanes, hi havia dues parelles de figures femenines més, obra d’Eusebi Arnau, que exhibien els avenços del moment com el fonògraf, l’electricitat, el telèfon i la fotografia. La decoració interior de l’habitatge també va anar a càrrec de Lluís Domènech i va comptar amb l’execució de professionals de primera línia com els artesans Mario Maragliano i Lluís Bru en els mosaics, Antoni Serra i Fiter en la ceràmica, Antoni Rigalt i Blanch en els vitralls i Gaspar Homar i Josep Pey en el mobiliari interior. L’edifici va aconseguir, l’any 1906, el primer premi d’Arquitectura atorgat per l’Ajuntament de Barcelona. Des d'aquestes línies volem agrair la col·laboració del grup Núñez y Navarro la seva amabilitat i col·laboració.

dimarts, 11 de febrer del 2014

El CEDIM localitza un nou terra hidràulic de Domènech i Montaner a Novelda, a Alacant

El terra de Domènech i Montaner de la Casa Navarro es manté en perfecte estat de conservació
Des del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner se segueix fent recerca al voltant dels paviments hidràulics dissenyats per Domènech. En aquesta ocasió se n'ha localitzat un altre, a Alacant, a la ciutat de Novelda. Es tracta d'un terra hidràulic elaborat per la Casa Escofet l'any 1900, semblant al localitzat fa pocs dies a Malgrat de Mar, si bé en aquesta ocasió es manté íntegrament en estat original.
La Casa Navarro va ser un encàrrec d'Antonio Navarro a l'arquitecte murcià  Pedro Cerdán Martínez. La casa es va construr entre 1900 y 1903 i hi van treballar els millors artesans de la zona. Des dels anys 70, que va ser comprat per la Caja de Ahorros de Novelda -posteriorment CAM- i després de restaurar-se, actualment és la Casa museo Modernista de Novelda.

dimarts, 4 de febrer del 2014

El CEDIM localitza un mosaic hidràulic a Malgrat de Mar dissenyat per Domènech i Montaner

CEDIM
Mosaic hidràulic que s'ha localitzat en una casa del centre de Malgrat de Mar
El Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner ha localitzat recentment a Malgrat de Mar unes mostres del paviment hidràulic que Domènech va dissenyar l'any 1900 per a la Casa Escofet, Tejera i Cia de Barcelona.
La mostra trobada no es conserva íntegrament sinó que conté únicament la part d'elements florals i sargantanes que es correspondria als extrems de la composició original. 
Aquest disseny de paviment de Domènech es pot veure publicitat en la seva totalitat en el catàleg número 6 de la Casa Escofet, un llibret especial, en primer lloc perquè tots els models presentats durant aquell any 1900 són signats per arquitectes i dissenyadors de prestigi i en segon lloc perquè tots els paviments estan conformats per peces de 15x15 cm enlloc de les habituals de 20x20.
 

 
CEDIM
Model de terra hidràulic dissenyat per Lluís Domènech i Montaner per a la Casa Escofet