divendres, 11 de març del 2016

Èxit del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner a les Jornades d'Arquitectura Modernista de Reus

El passat dijous 10 de març, el CEDIM va participar a les Jornades d'Arquitectura Modernista,"El Modernisme, Domènech i Montaner i el seu temps", que es celebren durant dues setmanes, del 8 al 17 de març al Centre de Lectura de Reus.

De dreta a esquerra: Josep Fàbregas, Ricard Cantano, Sergi Alcalde i Carles Sàiz
Amb aquestes jornades es vol aprofundir amb la relació entre el Modernisme i el ressorgiment de la ideologia nacionalista impulsada també pel mateix arquitecte, destacant-ne la vessant política de Lluís Domènech i Montaner, una de les figures cabdals del catalanisme. A banda d'analitzar el paper del Modernisme català dins l'àmbit europeu, també es centra en l'arquitectura innovadora de Lluís Domènech i Montaner al nostre país i la importància de les arts aplicades en les obres de l'arquitecte.


La segona jornada va ser una anàlisi de l'empremta de Domènech a Reus
La inauguració de les jornades, el passat 8 de març, anà a càrrec de l'historiador doctorand de la Universitat de Barcelona, Joan Navais Icart i del Dr. Josep Fàbregas Roig de la Universitat Rovira i Virgili amb les conferències "Lluís Domènech i Montaner i els orígens del catalanisme" i "El Modernisme, un art internacional", respectivament.

La segona jornada, presentada pel Dr. Josep Fàbregas, professor d'Història Moderna i secretari general del Centre de Lectura de Reus, i Ricard Cantano, físic i químic, doctorand en Història i delegat del CEDIM a Reus, va estar marcada per l'anàlisi arquitectònic de l'obra de Domènech en aquesta ciutat.

Carles Sàiz i Xiqués, historiador i membre del CEDIM, amb la seva ponència "L'empremta de Lluís Domènech i Montaner a la ciutat de Reus" va realitzar una introducció de l'obra de l'arquitecte des dels seus orígens i en diferents localitats fins a convertir-se en un dels arquitectes més notoris de la ciutat de Reus. Carles Sàiz va guanyar-se, amb el seu minuciós estudi, la satisfacció dels assistents que eren presents a les jornades. 


L'historiador Carles Sàiz en un dels moments de la conferència en què plasmava la gran activitat arquitectònica de Domènech a Reus

Seguidament, Sergi Alcalde, arquitecte tècnic i membre del CEDIM, amb la comunicació "Els projectes no construïts de Lluís Domènech i Montaner per a la Societat El Círcol de Reus. La reforma de l'escala d'accés al primer pis d'El Círcol (1899) i el teatre circ (1900)" va aconseguir posar cara a dos projectes que no es van arribar a portar a terme. Gràcies a l'estudi realitzat per Sergi Alcalde, en el que hi introduí paral·lelismes amb altres obres i esbossos del propi Domènech, el públic va poder ser capaç de fer un reconstrucció imaginària de l'aspecte del Teatre Circ que Domènech dissenyà per a la ciutat de Reus, així com la imatge final de l'escala d'El Círcol que finalment adoptà per la Casa Thomas de Barcelona.


L'arquitecte tècnic Sergi Alcalde en la presentació de l'estudi sobre el projecte de reforma d'escala i vestíbul d'El Círcol de Reus
  
Ricard Cantano, delegat del CEDIM a Reus va presentar els dos conferenciants




Sergi Alcalde va aconseguir donar forma a dos projectes de Domènech que no es van realitzar

A les jornades, organitzades pel Centre de Lectura de Reus i la Universitat Rovira i Virgili, amb la col·laboració de la Fundació Privada Mútua Catalana, l'Institut Ramon Muntaner i el Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner, hi participaren un centenar de persones, entre les quals hi havia alumnes de la URV, professors, arquitectes, historiadors i entusiastes del Modernisme, especialment de Lluís Domènech i Montaner.

El proper dimarts 15 de març Núria Amat i Josep M. Lapeyra, ambdós arquitectes, oferiran la ponència "La fusteria del pavelló dels distingits de l'Institut Pere Mata i la botiga de la Casa Navàs" i l'arquitecte Anton M. Pàmies "L'arquitecte Pere Caselles i Tarrats, entre el modernisme i el noucentisme".

El dijous 17 clourà les jornades el Dr. Jordi Àngel Carbonell Pallarès de la URV amb "La renovació de la pintura de paisatge durant el Modernisme" i la projecció de la producció alemanya de 1988 "Entre 4(z) Yeux", un migmetratge amb el pianista Daniel Baremboin gravat a l'Institut Pere Mata i altres racons de Reus.


Des del CEDIM volem felicitar als organitzadors pel seu treball i per la magnífica acollida que rebem sempre des de la seva entitat.